Ni | Po | Wt | Śr | Cz | Pi | So |
---|---|---|---|---|---|---|
31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Małopolska Rada ds. Polityki Senioralnej została powołana Uchwałą Nr 1614/2013 ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO z dnia 31 grudnia 2013 roku w sprawie powołania Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej. Powołanie rady senioralnej na szczeblu wojewódzkim było pierwszą taką inicjatywą w kraju. Małopolska Rada ds. Polityki Senioralnej I kadencji działała przez okres 4 lat, kadencja upłynęła z dniem 31.12.2017 r.
Małopolska Rada ds. Polityki Senioralnej, jest organem opiniująco-doradczym i inicjatywnym Zarządu Województwa Małopolskiego w obszarze problematyki osób starszych oraz solidarności międzypokoleniowej, powołanym w celu wzmocnienia i rozwoju regionalnej polityki senioralnej, reprezentacji interesów osób starszych i ich aktywizacji w regionie.
Na podstawie uchwały nr 1871/19 z dnia 15 października 2019 r. Zarządu Województwa Małopolskiego zmieniono Regulamin Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej poprzez określenie jej składu w następujący sposób:
„Rada liczy maksymalnie 26 członków.”
§ 3 ust. 2 Regulaminu, otrzymuje brzmienie:
„W skład Rady wchodzą:
1) Przedstawiciel Zarządu Województwa Małopolskiego, pełniący funkcję Przewodniczącego Rady,
2) Przedstawiciel Komisji Polityki Prorodzinnej i Społecznej Sejmiku Województwa Małopolskiego,
3) Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Krakowie,
4) Przedstawiciel Departamentu Rodziny, Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego
5) Przedstawiciel Departamentu Zrównoważonego Rozwoju Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego,
6) maksymalnie 4 przedstawicieli Uniwersytetów Trzeciego Wieku z województwa małopolskiego przedstawianych przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie,
7) maksymalnie 2 przedstawicieli środowiska naukowego województwa małopolskiego, przedstawianych przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie,
8) maksymalnie 5 przedstawicieli organizacji podejmujących działania na rzecz seniorów przedstawianych przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie,
9) maksymalnie 5 przedstawicieli gminnych rad seniorów przedstawianych przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie,
10) Konsultant Wojewódzki w dziedzinie Geriatrii,
11) maksymalnie 2 przedstawicieli Ogólnopolskiego Porozumienia o Współpracy Rad Seniorów z Małopolski,
12) maksymalnie 2 przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego przedstawianych przez Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów Małopolski.”
Przewodniczącym Rady jest Pan Łukasz Smółka - Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Skład osobowy II kadencji Rady został zatwierdzony Zarządzeniem Nr 40/2018 Marszałka Województwa Małopolskiego z dnia 9.05.2018 r. w sprawie powołania składu osobowego Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej zmienione Zarządzeniem Nr 6/2019 Marszałka województwa Małopolskiego z dnia 15 stycznia 2019 r. oraz Zarządzeniem Nr 128/2020 Marszałka Województwa Małopolskiego z dnia 25 listopada 2020 roku
Szczegółowy zakres pracy Rady określa regulamin.
Do zadań Rady należy w szczególności:
- współtworzenie głównych kierunków polityki senioralnej w województwie małopolskim, z uwzględnieniem dokumentów o charakterze strategicznym i wdrożeniowym, w szczególności Srebrna Gospodarka w Małopolsce. Program działań. oraz Srebrna gospodarka szansą dla Małopolski,
- wspieranie rozwoju i aktywizacja środowisk działających na rzecz osób starszych (organizacji senioralnych i eksperckich, instytucji publicznych, uniwersytetów trzeciego wieku, organizacji pozarządowych), w celu zwiększenia efektywności ich działań,
- współpraca z ww. instytucjami i organizacjami oraz innymi podmiotami podejmowana w interesie osób starszych,
- tworzenie płaszczyzny wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w obszarze polityki senioralnej,
- inicjowanie, wypracowywanie i opiniowanie propozycji rozwiązań na rzecz środowiska seniorów oraz wymiany i komunikacji międzypokoleniowej województwa małopolskiego,
- współpraca przy otwartych konkursach ofert na realizację zadań publicznych Województwa Małopolskiego oraz innych przedsięwzięć realizowanych przez Województwo Małopolskie na rzecz seniorów.
Udział w Małopolskiej Radzie do Spraw Polityki Senioralnej ma charakter społeczny. Członkom Rady przysługuje prawo do uzyskania zwrotu kosztów przejazdu poniesionych w związku z udziałem w posiedzeniach Rady. Zasady zwrotu kosztów przejazdu zostały określone zarządzeniem Marszałka Województwa Małopolskiego nr 28/2017 z dnia 23 marca 2017 roku w sprawie zasad zwrotu kosztów przejazdu Członków Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej.
I Posiedzenie Rady_06 czerwca 2018 r.
II Posiedzenie Rady_04 września 2018 r.
III Posiedzenie Rady_13 grudnia 2018 r.
IV Posiedzenie Rady_7 sierpnia 2019 r.
V Posiedzenie Rady_9 grudnia 2020 r.
Działalność Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej I kadencji
Na posiedzeniach Rady podjęto takie cenne inicjatywy, jak:
Utworzenie Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej jest spójne z działaniami podejmowanymi na szczeblu regionalnym i centralnym.
Relacja z VIII posiedzenia Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej
Relacja z VII posiedzenia Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej
Relacja z VI posiedzenia Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej
Relacja z V posiedzenia Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej
Relacja z IV posiedzenia Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej
Relacja z III posiedzenia Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej
Relacja z II posiedzenia Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej
Relacja z I posiedzenia Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej
30-070 Kraków; ul. Piastowska 32
tel./ fax: (+48 12) 422 06 36
e-mail: biuro@rops.krakow.pl