![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
pobierz materiały |
sprawdź zasady wykorzystania |
otwórz w telefonie |
1. Na czym polega rozwiązanie?
Innowację stanowi aplikacja rozwijająca umiejętności komunikacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną. Bazuje ona na lekcjach tematycznych oraz quizach, podczas których użytkownik wybiera komunikat zwrotny do przedstawionej sytuacji społecznej i otrzymuje konsekwencję stworzonej interakcji w formie określonej „mimiki” uczestnika rozmowy.
2. Jakich problemów dotyczy innowacja?
Innowacja jest odpowiedzią na trudności w komunikowaniu się dorosłych i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną oraz problemy w nawiązywaniu bliższych relacji interpersonalnych;
3. Grupa docelowa
Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną i osoby dorosłe z niepełnosprawnością intelektualną.
4. Kto może skorzystać z innowacji?
Warsztaty Terapii Zajęciowej, szkoły integracyjne i specjalne, organizacje pozarządowe wspierające osoby z niepełnosprawnością intelektualną.
5. Czy to działa?
Rozwiązanie nie sprawdziło się w praktyce. W trakcie prac nad aplikacją okazało się niemożliwym (w proponowanym budżecie i dostępnych w posiadaniu Innowatora na dany moment zasobach) wprowadzenie systemu odczytu i przetwarzania mimiki uczestnika interakcji. Wobec tego zdecydowano o podjęciu próby zastąpienia tego ustandaryzowanymi formami mimiki np. emotikonów, które w założeniu miały odzwierciedlać w schematyczny sposób reakcję użytkowników. Narzędzie w takiej formie zostało dobrze przyjęte przez grupę testującą, chętnie korzystali z aplikacji – terapeuci również. Nie zauważono jednak znaczącego wpływu narzędzia na wzmocnienie kompetencji komunikacyjnych grupy testującej. Ponadto, aplikacja, w pełni samodzielnie, może być wykorzystywana tylko przez osoby z opanowaną techniką czytania ze zrozumieniem. Niektóre osoby testujące miały trudność w zrozumieniu pojęć dla nich abstrakcyjnych takich jak: aplikacja, logowanie, login itp. Dla niektórych z osób konieczne było indywidualne wsparcie opiekuna, (zwłaszcza na etapie wdrażania do obsługi urządzenia).
6. Autorzy
Stowarzyszenie „Radość” w Dębicy