- dot. projektu: Wsparcie osób z zaburzeniami psychicznymi na rynku pracy II
- dot. projektu: Trener pracy jako sposób na zwiększanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych
- dot. programów profilaktycznych realizowanych na terenie dzielnicy Praga-Południe przeprowadzona na zlecenie Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia Urzędu Dzielnicy Praga-Południe m.st. Warszaw
PRZYKŁAD NR 1
INFORMACJA O EWALUOWANYM PRZEDSIĘWZIĘCIU:
Ewaluacja końcowa (zewnętrzna) projektu systemowego pn. Wsparcie osób z zaburzeniami psychicznymi na rynku pracy II, realizowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytet I Zatrudnienie i integracja społeczna, Działanie 1.3 Ogólnopolskie programy integracji i aktywizacji zawodowej, Poddziałanie 1.3.6 (źródło informacji: raport końcowy, marzec 2013 r.)
Projekt był realizowany w latach 2011-2013 w partnerstwie z ośmioma organizacjami pozarządowymi. Głównym celem tego przedsięwzięcia była aktywizacja społeczno-zawodowa osób z zaburzeniami psychicznymi poprzez udzielenie im kompleksowej i zindywidualizowanej usługi, polegającej na wsparciu przy wchodzeniu na rynek pracy, a także wsparciu osób z ich otoczenia. Realizacji tego celu służyło m.in. prowadzenie warsztatów kompetencji i aktywizacji zawodowej, konsultacje specjalistyczne, warsztaty terapeutyczno-psychologiczne, szkolenia zawodowe, staże rehabilitacyjne, indywidualne spotkania z pracodawcami, a także wsparcie osób z otoczenia osób z zaburzeniami psychicznymi.
W RAPORCIE KOŃCOWYM ZAPROPONOWANO M.IN. NASTĘPUJĄCE REKOMENDACJE DOTYCZĄCE:
- działań merytorycznych
- zwiększenie liczby działań kierowanych do otoczenia osób niepełnosprawnych,
- uelastycznienie zasad udziału w projekcie osób z otoczenia osób z niepełnosprawnościami,
- sfinansowanie działalności punktu konsultacyjnego dla otoczenia osób z niepełnosprawnościami,
- realizowanie większej liczby staży oraz wydłużenie czasu ich trwania,
- przeznaczenie środków na kontynuację nauki przez osoby z niepełnosprawnościami,
- rozszerzenie współpracy z pracodawcami,
- wprowadzenie materiałów informacyjnych dotyczących psychoedukacji, skierowanych do otoczenia osób z niepełnosprawnościami,
- organizowanie warsztatów z zakresu psychoedukacji skierowanych do osób z zaburzeniami psychicznymi, w celu nabywania lub rozwijania konkretnych umiejętności w zakresie radzenia sobie z objawami danej choroby;
- promocji projektu
- dostosowanie kanałów dystrybucji informacji do specyfiki odbiorców,
- zorganizowanie przez każdego Partnera seminarium lub konferencji informacyjno-edukacyjnej dla pracodawców w celu ich zachęcania do zatrudniania osób z niepełnosprawnościami,
- rozpropagowanie informacji o możliwości pozyskiwania refundacji zatrudniania osób niepełnosprawnych na podstawie Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
- zatrudnienie specjalistów ds. promocji projektu przez każdego Partnera,
- zapewnienie środków finansowych na działania promocyjne podejmowane przez Partnerów,
- zaangażowanie osób z niepełnosprawnościami w proces pozyskiwania do projektu osób z ich otoczenia,
- bieżące aktualizowanie strony internetowej projektu, a także zorganizowanie na niej forum wymiany informacji;
- zarządzania projektem
- ujednolicenie dokumentacji projektowej,
- zwiększenie liczby pracowników na stanowisku asystenta stażysty lub trenera pracy,
- dbanie o równe zaangażowanie wszystkich Partnerów w realizację projektu poprzez wspólne spotkania, ścisły kontakt z Liderem projektu oraz innymi Partnerami, wzajemne wspieranie się we wdrażaniu poszczególnych działań,
- bieżące monitorowanie realizacji założonych wskaźników i adekwatne reagowanie na brak wywiązywania się z poczynionych ustaleń,
- przypisanie Partnerom odpowiedzialności za terminowe przekazywanie wniosków o płatność i innych dokumentów związanych z realizacją projektu oraz wyciąganie konsekwencji wobec organizacji, które nie będą się wywiązywały z tych obowiązków.
PRZYKŁAD NR 2
INFORMACJA O EWALUOWANYM PRZEDSIĘWZIĘCIU:
Ewaluacja wewnętrzna on-going projektu innowacyjnego pn. Trener pracy jako sposób na zwiększanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych realizowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach PO KL 2007-2013 Priorytet I Zatrudnienie i integracja społeczna, Działanie 1.3 Ogólnopolskie programy integracji i aktywizacji zawodowej, Poddziałanie 1.3.6 (źródło informacji: raport końcowy, luty 2015 r.)
Projekt był wdrażany w latach 2012-2015. Miał charakter innowacyjny, zawierał komponent ponadnarodowy i był realizowany w partnerstwie z trzema organizacjami. Jego głównym celem było stworzenie warunków do zwiększenia szans na zatrudnienie osób niepełnosprawnych poprzez wypracowanie, przetestowanie oraz wdrożenie ujednoliconych procedur naboru, szkolenia, monitorowania i zarządzania pracą trenera pracy na terenie pięciu województw, jako skutecznej formy aktywizacji zawodowej i wyrównania szans na zatrudnienie osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy. Jednym z efektów projektu miało być wprowadzenie zmian legislacyjnych w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnoprawnych w celu stworzenia podstaw prawnych funkcjonowania trenera pracy.
W RAPORCIE KOŃCOWYM ZAPROPONOWANO M.IN. NASTĘPUJĄCE REKOMENDACJE DOTYCZĄCE:
- szkoleń dla trenerów pracy
- zorganizowanie fakultatywnych szkoleń/warsztatów, które miałyby na celu uzupełnienie treści omawianych podczas szkolenia zasadniczego w zakresie:
- rozwiązywania trudnych sytuacji w pracy z osobami niepełnosprawnymi, pracodawcą oraz otoczeniem,
- wsparcia osób niepełnosprawnych i ich otoczenia oraz skutecznej współpracy z pracodawcą,
- zagadnień prawnych m.in. związanych z zatrudnieniem osób niepełnosprawnych, dofinansowaniami dla pracodawców, ubezwłasnowolnieniem, odpowiedzialnością cywilną osób niepełnosprawnych w środowisku pracy oraz trenera pracy w związku z ich wspieraniem,
- psychologicznego przygotowania trenerów pracy do pracy z klientem, jego rodziną oraz pracodawcą,
- wprowadzenie zmian do sposobu prowadzenia zajęć:
- realizowanie zajęć przez przeszkolonych mentorów i/lub trenerów pracy z długim stażem zawodowym,
- uzupełnienie szkolenia zajęciami praktycznymi prowadzonymi na stanowisku pracy u pracodawcy oraz zajęciami z potencjalnymi klientami,
- zmodyfikowanie metod pracy wykorzystywanych podczas szkolenia:
- zredukowanie formy wykładowej oraz zwiększenie ilości elementów praktycznych tj. konkretnych wskazówek, przykładów, metod aktywizujących grupę, dyskusji, warsztatów, ćwiczeń, scenek, studiów przypadków i symulacji,
- rejestrowanie w formie nagrań wideo zadań polegających na odgrywaniu ról, pokazy krótkich filmów ilustrujących przykłady właściwej i niewłaściwej pracy trenera pracy na stanowiskach pracy z klientami,
- zaproszenie na niektóre zajęcia przedstawicieli osób niepełnosprawnych oraz pracodawców,
- zmodyfikowanie narzędzi do badania opinii trenerów pracy na temat szkoleń, a także oceny stanu ich wiedzy przed rozpoczęciem oraz po zakończeniu zajęć poprzez wprowadzenie obiektywnego i wiarygodnego testu wiedzy w miejsce subiektywnej samooceny znajomości poszczególnych zagadnień, mającej charakter deklaratywny (mało rzetelny).
- zorganizowanie fakultatywnych szkoleń/warsztatów, które miałyby na celu uzupełnienie treści omawianych podczas szkolenia zasadniczego w zakresie:
- seminariów na temat problematyki zatrudnienia wspomaganego
- podniesienie atrakcyjności następujących elementów seminarium:
- panelu dyskusyjnego, np. poprzez zaproszenie dodatkowych ekspertów, głównie przedstawicieli pracodawców i organizacji pozarządowych, a także zwiększenie zaangażowania w dyskusję uczestników seminarium,
- prezentacji, np. poprzez omówienie efektywności trenerów pracy w zatrudnieniu wspomaganym oraz wprowadzenie większej ilości danych i przykładów,
- wypowiedzi uczestników wizyt studyjnych, np. poprzez podanie większej ilości konkretnych, praktycznych informacji oraz wydłużenie tego elementu seminarium,
- wzbogacenie wystąpienia o elementy służące pogłębieniu wiedzy uczestników na temat zatrudnienia wspomaganego,
- zwiększenie przydatności seminarium dla jego odbiorców poprzez:
- zaproszenie większej liczby pracodawców,
- dodanie wystąpienia trenera pracy, a także przedstawienie przez osoby niepełnosprawne oraz pracodawców swoich doświadczeń związanych z korzystaniem z jego usług,
- podanie większej ilości informacji nt. skuteczności oraz kosztów zatrudnienia wspomaganego, jak również wskaźników osiągniętych w projekcie,
- dokonanie analizy efektów projektu na przykładzie konkretnych beneficjentów,
- dołączenie do materiałów seminaryjnych streszczenia raportu z analizy systemu prawnego,
- wyeliminowanie z prezentacji powtarzających się treści,
- uatrakcyjnienie sposobu prowadzenia seminarium,
- przestrzeganie dyscypliny czasowej (trzymania się tematu).
- podniesienie atrakcyjności następujących elementów seminarium:
PRZYKŁAD NR 3
INFORMACJA O EWALUOWANYM PRZEDSIĘWZIĘCIU:
Ewaluacja końcowa (zewnętrzna) programów profilaktycznych realizowanych na terenie dzielnicy Praga-Południe przeprowadzona na zlecenie Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia Urzędu Dzielnicy Praga-Południe m.st. Warszawy (źródło: raport ewaluacyjny, grudzień 2011)
Przedmiotem badania ewaluacyjnego były programy profilaktyczne zrealizowane na terenie dzielnicy Praga-Południe w latach 2010-2011 obejmujące trzy obszary zadań:
- programy prowadzone przez placówki oświatowe - wdrażane przez szkoły, przedszkola, ogniska pracy pozaszkolnej; najczęściej krótkotrwałe szkolenia i warsztaty;
- poradnictwo prowadzone przez organizacje pozarządowe i kościelne - roczne programy obejmujące doradztwo psychologiczne, pedagogiczne, prawne, socjoterapię, grupy wsparcia, zajęcia wyrównawcze, reedukacyjne i rozwojowe;
- kilkuletnie programy polegające na prowadzeniu świetlic środowiskowych (realizowane przez organizacje pozarządowe i kościelne).
Placówki oświatowe, organizacje pozarządowe i kościelne pozyskiwały środki m.st. Warszawy na realizację ww. programów w trybie konkursowym w ramach Lokalnego Programu Profilaktyki Uzależnień i Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie będącego elementem Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy.
W RAPORCIE KOŃCOWYM ZAPROPONOWANO M.IN. NASTĘPUJĄCE REKOMENDACJE DOTYCZĄCE:
- efektywności wdrażania programów profilaktycznych
- zwiększenie stopnia dostosowania zajęć do potrzeb ich odbiorców (np. poprzez podział grup na mniejsze, bądź zwiększenie liczby uczestników, wydłużenie zajęć lub ich rozbijanie na krótsze moduły),
- ustalenie jasnych zasad udziału w danym programie oraz ich konsekwentne egzekwowanie,
- wspieranie kadry poprzez omawianie problemów, superwizję, zatrudnienie specjalistów i wolontariuszy, zacieśnienie współpracy z rodzicami oraz różnymi instytucjami np. szkołami, kuratorami, OPS, Policją, Strażą Miejską,
- zapewnienie ciągłości realizacji programów poprzez możliwość ich wdrażania w ciągu całego roku (szczególnie w przypadku długoterminowych programów realizowanych przez Ośrodki Pracy Pozaszkolnej), bądź w perspektywie wieloletniej (poradnictwo),
- umożliwienie wymiany informacji (np. w postaci bazy danych, podczas spotkań dla koordynatorów) na temat aktualnie wdrażanych programów i ich realizatorów;
- oddziaływania, trwałości i promocji osiągniętych rezultatów
- podejmowanie działań mających na celu utrwalenie oraz rozpowszechnienie rezultatów:
- cykliczne powtarzanie i/lub planowanie programu w dłuższej perspektywie (jako sekwencji różnych działań nawiązujących do siebie),
- utrwalanie nabytych treści (także w ramach innych zajęć niż stricte profilaktyczne np. podczas godziny wychowawczej),
- zacieśnienie współpracy z rodziną w celu wzmacniania uzyskanych efektów oraz podejmowanie pracy ze środowiskiem lokalnym,
- tworzenie grup wsparcia dla uczestników,
- udostępnienie większej ilości materiałów profilaktycznych (ulotek, broszur),
- publiczne prezentowanie prac i osiągnięć uczestników programów,
- promowanie programów podczas różnego rodzaju spotkań oraz imprez,
- zamieszczanie pełnych informacji nt programu na stronach internetowych grantobiorców,
- zwiększenie udziału rodziców w działaniach profilaktycznych poprzez:
- realizowanie większej liczby programów mających na celu podniesienie kompetencji wychowawczych,
- dwutorowe prowadzenie programów, kierowanych równolegle do dzieci i rodziców,
- informowanie rodziców o możliwości korzystania z różnych form pomocy specjalistycznej,
- promowanie w konkursie na dofinansowanie programów profilaktycznych wnioskodawców (placówki oświatowe, organizacje pozarządowe i kościelne) obejmujących swoimi działaniami rodziny uczestników programów,
- włącznie do współpracy większej liczby placówek oświatowych, szczególnie szkół podstawowych, gimnazjów i liceów. Zebranie informacji na temat powodów braku ich aktywności w aplikowaniu o środki m.st. Warszawy na realizację programów profilaktycznych,
- zachęcanie wnioskodawców do realizacji programów edukacyjnych skierowanych do sprzedawców alkoholu i papierosów, a także wdrażania programów przygotowanych i realizowanych przez młodzież (na rzecz rówieśników i młodszych uczniów),
- badanie odroczonych efektów programów profilaktycznych (w sposób systemowy).
- podejmowanie działań mających na celu utrwalenie oraz rozpowszechnienie rezultatów: