![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
pobierz materiały |
sprawdź zasady wykorzystania |
otwórz w telefonie |
1. Na czym polega rozwiązanie?
„Pełna wokanda” to gra planszowa skierowana do osób z niepełnosprawnością intelektualną. Narzędzie zawiera materiały, pytania, treści, wskazówki i zadania skoncentrowane wokół przygotowania się do rozprawy w sądzie, uczestniczenia w niej, rozmów z prawnikiem, składania zeznań, a także kroków koniecznych po zakończeniu sprawy. Elementy gry wyjaśniają trudne pojęcia, dają wskazówki, gdzie szukać informacji, włączają w zadania, które trzeba zrobić na każdym etapie.
2. Jakich problemów dotyczy innowacja?
Innowacja odpowiada na brak narzędzi pozwalających w sposób efektywny osobom z niepełnosprawnością intelektualną zdobyć wiedzę i kompetencję pozwalające na przygotowanie się do udziału w procesie sądowym.
3. Grupa docelowa
Innowacja skierowana jest do osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną
4. Kto może skorzystać z innowacji?
Podmioty działające na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną m.in. Warsztaty Terapii Zajęciowej, Środowiskowe Domy Samopomocy, organizacje pozarządowe.
5. Czy to działa?
Gra może być skutecznym narzędziem wspomagającym zwiększenie wiedzy i nabycie umiejętności koniecznych w sytuacjach kontaktu z wymiarem sprawiedliwości. Choć ujawnienie się wszystkich efektów pozytywnych wymaga dłuższego czasu testowania i nie było możliwe zaobserwowanie wszystkich założonych w projekcie efektów, to jednak przesłanki wskazują na jej skuteczność. W szczególności, uwidoczniły się efekty w zakresie utrwalania podstawowej wiedzy o sądzie (kim jest powód, powódka, sąd), rozumienia sytuacji (w tym operacyjnych tj. sens prześwietlania torebek przy wejściu). Pojawiły się także inne istotne efekty pozytywne jak zwiększenie pewności siebie, trening pamięci, trening umiejętności pracy w grupie i atrakcyjnej rywalizacji w działaniach edukacyjnych.
6. Autorzy
Sylwia Ciszewska i Marta Wiśniewska-Żygo