pobierz materiały |
sprawdź zasady wykorzystania |
otwórz w telefonie |
1. Na czym polega rozwiązanie?
Aplikacja bazująca na systemie nawigacji wewnątrzbudynkowej (iBeacon), zawierająca trzy odrębne, interaktywne ścieżki zwiedzania muzeum, dostosowane do specyficznych potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu i narządu ruchu. Aplikacja uruchomiona w momencie przekroczenia bramy obiektu prowadzi zwiedzającego, uwzględniając dogodną dla niego trasę (np. prowadzi tylko „szlakami” komunikacyjnymi dostępnymi dla wózków – czyli od razu proponuje trasę z windą, a nie pokazuje przejścia na poziom wyżej z wykorzystaniem schodów). W profilu osoby z dysfunkcją wzroku uruchamia audiodeskrypcję, a w profilu osoby g/Głuchej pokazuje film z tłumaczeniem PJM (również przy obiektach, które nie mają możliwości instalacji monitora z tłumaczeniem PJM).
2. Jakich problemów dotyczy innowacja?
Innowacja odpowiada na ograniczony dostęp do oferty instytucji kultury osób z niepełnosprawnościami, ograniczona możliwość samodzielnego zwiedzania muzeum i swobodnego zapoznania się z eksponatami przez osoby, które potrzebują alternatywnych form korzystania z przestrzeni lub poznawania obiektów artystycznych.
3. Grupa docelowa
Osoby z niepełnosprawnością narządu ruchu, słuchu, wzroku, które z uwagi na towarzyszące im niepełnosprawności mają utrudniony dostęp do oferty instytucji kultury.
4. Kto może skorzystać z innowacji?
Muzea, galerie, placówki kultury, które organizują wystawy.
5. Czy to działa?
Za sprawą innowacji osoby z niepełnosprawnościami o różnym charakterze (np. ruchowym, wzrokowym) zyskały szerszy dostęp do oferty instytucji kultury. W ten sposób wzrosła także ich niezależność oraz samoocena.
6. Autorzy
Adam Goch