11 października 2006

PRZEMOC WOBEC DZIECKA - STRATEGIE INTERWENCJI KRYZYSOWEJ

Rozpoczął się cykl trzydniowych szkoleń i warsztatów z zakresu przemocy wobec dziecka. Oferta skierowana jest do koordynatorów powiatowych i liderów gminnych programu "Przeciw przemocy. Budowanie lokalnych koalicji - interwencje w przemocy domowej".

Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie organizuje trzydniowy cykl szkoleniowo-warsztatowy „Przemoc wobec dziecka – strategie interwencji kryzysowej”, skierowany do koordynatorów powiatowych i liderów gminnych programu „Przeciw przemocy. Budowanie lokalnych koalicji – interwencje w przemocy domowej”. Celem szkolenia jest poszerzenie wiedzy nt. przemocy wobec dziecka, doskonalenie umiejętności pomocowych oraz współpracy na rzecz zapobiegania i zwalczania problemu krzywdzenia dzieci.
 
 
PLAN CYKLU SZKOLENIOWO-WARSZTATOWEGO
„PRZEMOC WOBEC DZIECKA – STRATEGIE INTERWENCJI KRYZYSOWEJ”
 
SPOTKANIE PIERWSZE

 

1. Czy maltretowanie dzieci jest zjawiskiem nowym? – perspektywa historyczna

  • pytania wstępne
  • wprowadzenie
  • czym jest maltretowanie dzieci? – próba typologii.
2. Złe traktowanie dzieci
A.  Rodzaje złego traktowania
  • fizyczne znęcanie się nad dzieci
  • fizyczne opuszczenie lub zaniedbanie
  • wykorzystanie seksualne
  • maltretowanie emocjonalne
  • porzucenie emocjonalne
  • maltretowanie prenatalne
  • wykorzystywanie w pracy
  • żebractwo wśród dzieci
  • sydrom Munchausena 
3. Inny typy maltretowania
  • maltretowanie instytucjonalne w placówkach opieki, w szkolnictwie, w służbie zdrowia,
    w wymiarze sprawiedliwości
Formy pracy: wykłady, warsztaty, praca indywidualna nad urazami z dzieciństwa
 
SPOTKANIE DRUGIE
 
1. Dlaczego dorośli stosują przemoc wobec dzieci?
  • dlaczego dochodzi do przemocy?
2. Jak wyjaśnić istnienie przemocy wobec dzieci?
wyjaśnienie psychiatryczne
wyjaśnienie psychologiczne
wyjaśnienie  socjologiczne
3. Czynniki ryzyka
  • czynniki indywidualne (cechy rodziców i dzieci)
  • czynniki rodzinne
  • czynniki środowiskowe
  • czynniki społeczno-kulturowe
4. Konsekwencja maltretowania w dzieciństwie
  • niektóre postawy dzieci maltretowanych
  • postawy dorosłych, którzy byli maltretowani w dzieciństwie
  • czy i jak można przezwyciężyć przeszłość naznaczoną przemocą?
Formy pracy: wykłady warsztaty, film
 
SPOTKANIE TRZECIE
 
1. Co można zrobić, aby zapobiegać maltretowaniu i jak pomóc dziecku w sytuacji ryzyka społeczno-rodzinnego?
a. pomoc dziecku w jego środowisku
  • środki pomocy ogólnej i szczegółowej
  • ekonomiczna pomoc rodzinie
  • pomoc udzielana w domu
b. pomoc dziecku wymagająca oddzielenia go od rodziny
  • rodzina zastępcza
  • adopcja
c. pomoc dziecku wymagająca umieszczenia go w placówce opiekuńczej
2. Jak pomagać by nie ranić?
  • etyczne zasady pomagania
  • ABC  dobrego pomagacza
3. Praca z dzieckiem wykorzystywanym seksualnie
  • formy pomocy
Formy pracy: wykłady, warsztaty, praca z lalkami anatomicznymi.

 

Powrót

Uwaga: strona wykorzystuje pliki cookies.
Podczas korzystania ze stron internetowych zamieszczonych na serwerach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego przeglądarka internetowa może przechowywać pliki cookies na dysku komputera. Użytkownik może samodzielnie i w każdym czasie zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.

Zgadzam się