pobierz materiały |
sprawdź zasady wykorzystania |
otwórz w telefonie |
1. Na czym polega rozwiązanie?
Innowacją społeczną jest przewodnik w języku angielskim i języku ukraińskim po systemie publicznej służy zdrowia w Polsce (podstawowa opieka zdrowotna) – Health Guide PL dla Obcokrajowców, przebywających w Polsce i posiadających prawo do usług w ramach polskiej publicznej opieki zdrowotnej. Przewodnik dostępny jest w formie drukowanej z pliku PDF, w formie cyfrowej w pliku PDF oraz aplikacji na urządzenia mobilne w systemie Android. Przewodnik umożliwia dostęp do uporządkowanych, zrozumiałych dla Obcokrajowca informacji i jednocześnie pozwala na zdobycie lub zwiększenie wiedzy o przysługujących pacjentom w Polsce możliwościach zaspokajania potrzeb w zakresie ochrony zdrowia.
2. Jakich problemów dotyczy innowacja?
Innowacja odpowiada na utrudniony dla Obcokrajowców (osób niepolskojęzycznych) dostęp do publicznego systemu opieki zdrowotnej w Polsce mimo zgłoszenia do powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.
3. Grupa docelowa
Obcokrajowcy przebywający w Polsce legalnie (na podstawie zatrudnienia, odbywania nauki i/lub statusu uchodźcy) oraz ich rodziny, zwłaszcza dzieci.
4. Kto może skorzystać z innowacji?
Obcokrajowcy (pracownicy, studenci, i/lub uchodźcy i ich rodziny którzy przebywają wraz z rodzinami w Polsce legalnie i mają prawo do bezpłatnej opieki medycznej w ramach polskiego systemu służby zdrowia), kadry administracyjne i personel polskiego systemu publicznej służby zdrowia
5. Czy to działa?
Zakres osiągniętych efektów jest bardzo wysoki. Skatalogowanie informacji, które są bardzo rozproszone w systemie, w pigułki wiedzy dotyczące poszczególnych aspektów funkcjonowania opieki zdrowotnej w Polsce i udostępnienie językowe tych informacji okazało się skutecznym narzędziem zwiększania wiedzy cudzoziemców w zakresie przysługujących im praw i w zakresie posiadanych możliwości leczenia i profilaktyki w Polsce. Co ważne, dotyczy to obydwu grup docelowych (angielskojęzycznej i ukraińskiej). Innowacja skutecznie zwiększa także wiedzę cudzoziemców będących rodzicami o kalendarzu szczepień dzieci oraz ułatwia wybór lekarza pierwszego kontaktu. Co więcej, rozwiązanie okazało się przynosić pozytywne zmiany także dla kolejnej grupy: kadry administracyjnej i medycznej (zmniejszenie obciążenia w zakresie obsługi cudzoziemców, zwiększenie ich wiedzy o systemie opieki zdrowotnej), które wraz ze skalowaniem rozwiązania, mogą wygenerować duże zmiany w tych grupach.
6. Autorzy
Justyna Laskowska