pobierz materiały |
sprawdź zasady wykorzystania |
otwórz w telefonie |
1. Na czym polega rozwiązanie?
Innowacja skupia się na połączeniu metod leczenia i terapeutyzowania dzieci i niemowląt z zaburzeniami funkcji układu nerwowego (fizjoterapia, dogoterapii psycholog dziecięcy), dążąc do uzyskania efektu synergii wprowadzonych metod. W ramach innowacji powstał model fizjoterapii neurologicznej dzieci z niepełnosprawnościami, który zakłada integrację i synergię oddziaływań metody NDT Bobath oraz dodatkowych stymulantów psychofizycznych (dogoterapii i psychologa dziecięcego). Wprowadzenie do terapii dodatkowych bodźców w początkowym etapie zajęć ma skutkować regulacją poziomu napięć i umożliwić właściwą terapię leczniczą w sposób szybszy i efektywniejszy.
2. Jakich problemów dotyczy innowacja?
Innowacja odpowiada na brak dostępu do skutecznych terapii kompleksowych dla dzieci poniżej 3. roku życia, które - oddziałując na psychikę - umożliwią zwiększenie skuteczności leczenia właściwego.
3. Grupa docelowa
Dzieci z niepełnosprawnością i zagrożone trwałą niepełnosprawnością między 6. miesiącem a 3. rokiem życia, dzieci obarczone trudnościami rozwojowymi, które odmawiają współpracy z prowadzącym, ponieważ ćwiczenia rehabilitacyjne wykraczają poza ich możliwości koncentracji i stanowią dla nich dyskomfort.
4. Kto może skorzystać z innowacji?
Placówki fizjoterapeutyczne, rodzice/opiekunowie, ośrodki wczesnego wspomagania rozwoju, dzienne i całodobowe oddziały rehabilitacyjne.
5. Czy to działa?
Analizując wyniki testów można przyjąć, że współpraca dwóch terapeutów przynosi oczekiwane efekty (dziewięcioro na dziesięć dzieci/opiekunów potwierdziło ich skuteczność). Pozytywny wpływ udziału drugiej osoby w procesie terapeutycznym najbardziej zauważalny był podczas pracy manualnej z dzieckiem. Większość z dzieci nie reagowała na dotyk dzięki temu fizjoterapeuta mógł pracować znacznie dłużej i efektywniej. Terapeuta mógł także skupić się dłużej na pracy z ciałem dziecka jednocześnie nie poświęcając czasu na wyciszanie trudnych emocji zakłócających przebieg terapii.
6. Autorka
Marta Grela