INNOWACJA WYBRANA DO UPOWSZECHNIANIA W RAMACH PROJEKTU "MAŁOPOLSKI INKUBATOR INNOWACJI SPOŁECZNYCH"
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
dowiedz się więcej |
zobacz film |
pobierz materiały |
sprawdź zasady wykorzystania |
otwórz w telefonie |
1. Na czym polega rozwiązanie?
System dzwonka, który zapewnia osobie zależnej dyskretną asystę podczas wykonywania zakupów. Przeszkolony pracownik sklepu, wspiera klienta zgodnie z jego potrzebami, np. wskazuje osobom niewidomym, gdzie znajduje się dany produkt, sprawdzi skład, gramaturę, datę ważności. Osobom poruszającym się na wózkach pomoże przemieszczać się pomiędzy alejkami oraz sięgnąć po wysoko umieszczone produkty.
2. Jakich problemów dotyczy innowacja?
Ograniczona dostępność sklepów samoobsługowych dla osób z niepełnosprawnościami, która wiąże się z trudnościami w samodzielnym funkcjonowaniu osób z niepełnosprawnościami i osób starszych.
3. Grupa docelowa
Rozwiązanie kierowane jest do osób z niepełnosprawnościami (np. niewidzących, z dysfunkcja narządu ruchu, z niepełnosprawnością intelektualną) i do osób starszych.
4. Kto może skorzystać z innowacji?
Sklepy wielkopowierzchniowe, jednostki publiczne, które mogą podjąć się koordynacji „Zakupów bez barier” na swoim terenie (Urzędy Gmin, Ośrodki Pomocy Społecznej lub inne podmioty realizujące politykę senioralną oraz na rzecz osób z niepełnosprawnościami).
5. Czy to działa?
Test rozwiązania wykazał jego wysoką skuteczność ułatwiając lub wręcz umożliwiając dokonanie samodzielnych zakupów dla osób z niepełnosprawnościami. Dyskretny charakter innowacji nie powodował stygmatyzacji czy zakłopotania w trakcie użytkowania.
6. Autorzy
Gmina Kęty/ OPS w Kętach
- Monika Kaczmarczyk
- Joanna Stachura
- Maciej Stachura