pobierz materiały |
sprawdź zasady wykorzystania |
otwórz w telefonie |
1. Na czym polega rozwiązanie?
Aplikacja umożliwiająca seniorom w prosty i intuicyjny sposób otrzymanie szybkiej, rzetelnej i konkretnej porady prawnej z zakresu wybranych zagadnień prawa konsumenckiego, z którymi konsumenci-seniorzy mają najczęściej problemy (m.in. w zakresie składania reklamacji, odstąpienia od umowy czy egzekwowania przysługujących im praw konsumenckich).
2. Jakich problemów dotyczy innowacja?
Innowacja odpowiada na problem niedostatecznej liczby narzędzi pomocy konsumenckiej skierowanych do osób starszych, którzy jako grupa szczególnie narażona na nieuczciwe praktyki przedsiębiorców potrzebują skierowanego bezpośrednio do nich i uwzględniającego ich potrzeby wsparcia narzędzia.
3. Grupa docelowa
Osoby starsze
4. Kto może skorzystać z innowacji?
Organizacje pozarządowe zajmujące się prawami konsumentów, rzecznicy praw konsumenta przy podmiotach publicznych, takich jak Urząd Miasta, Urząd Gminy, Starostwo Powiatowe itp., Urząd Ochrony Praw Konsumenta, Rzecznik Praw Obywatelskich, Centra Aktywności Seniorów, Miejskie Dzienne Domy Pomocy Społecznej.
5. Czy to działa?
Aplikacja została wysoko oceniona przez testerów. Należy jednak pamiętać, że była to grupa osób, które posiadają wysoki kapitał społeczny, co z pewnością warunkuje ocenę skuteczności efektów. Dużym atutem aplikacji w opinii testerów był łatwy język, intuicyjna nawigacja oraz dostępny interfejs. Główną barierą wydaje się być brak zaufania znacznej części osób 65+ do aplikacji jako takich, brak nawyku ich używania/instalowania oraz niechęć do rezygnacji z konsultacji osobistych.
6. Autorzy
Stowarzyszenie Ochrony Konsumentów Aquila