pobierz materiały |
sprawdź zasady wykorzystania |
otwórz w telefonie |
1. Na czym polega rozwiązanie?
Innowacja stanowi model wsparcia oraz pokonywania barier i lęku osób starszych (60+) przed wejściem na jacht i żaglowaniem, a także umożliwienie dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową zdobycia doświadczenia żeglarskiego za pomocą wirtualnej rzeczywistości. W innowacji wykorzystanie znalazły gogle wirtualnej rzeczywistości, gdzie za pomocą ruchów rękoma użytkownicy sterują dwoma kontrolerami wirtualnej rzeczywistości, a wszelkie ich ruchy i wykonywane czynności znajdują swoje odzwierciedlenie w wyświetlanym obrazie. Do aplikacji powstały też materiały szkoleniowe dla trenerów żeglarstwa, aby mogli najpierw sami nauczyć się działania aplikacji VR i w kolejnym kroku mogli uczyć za pomocą tego narzędzia inne osoby.
2. Jakich problemów dotyczy innowacja?
Innowacja odpowiada na brak dostępu do żeglarstwa osób z niepełnosprawnością ruchową i lęk przed wodą.
3. Grupa docelowa
Osoby starsze o ograniczonej mobilności i percepcji, młodzież i dzieci z niepełnosprawnością ruchową, osoby odczuwające lęk przed wodą.
4. Kto może skorzystać z innowacji?
Organizatorzy turystyki żaglowej/wodnej, ośrodki opieki nad seniorami, instytucje wspierające osoby z niepełnosprawnością ruchową.
5. Czy to działa?
Aplikacja została pozytywnie oceniona przez użytkowników testu oraz specjalistów od żeglowania. Była prezentowana także na forum międzynarodowym, gdzie żeglarze z innych krajów bardzo docenili pomysł. Test pokazał, że poprzez dodanie takiego rozwiązania opartego o VR do procesu szkolenia żeglarskiego seniorzy oraz dzieci uzyskują nie tylko dodatkowy element w zakresie procesu edukacyjnego w tematyce żeglowania, ale i otrzymują możliwość ekspozycji na nowoczesne technologie VR, co podnosi ich kompetencje cyfrowe.
6. Autorzy innowacji
Fundacja Ekologia i Żagle