12. CO WYNIKA Z BADANIA EWALUACYJNEGO?

cytat_5_2

Na opracowanie danych zebranych w toku badania należy przeznaczyć dostatecznie dużo czasu, ponieważ ich staranna i pogłębiona analiza zaprocentuje w postaci wiarygodnych wniosków. Prowadząc analizę informacji pozyskanych zgodnie z zasadą triangulacji, należy zestawiać dane pochodzące z różnych źródeł (zebrane odmiennymi metodami) w celu ich uzupełnienia i zweryfikowania. Analiza danych ma na celu nie tylko opisanie uzyskanych wyników, ale również ich ocenę oraz interpretację, czyli skomentowanie poprzez odniesienie się do szerzej wiedzy na temat przedmiotu ewaluacji. Dlatego też jednym z warunków udanej ewaluacji jest dobra znajomość jej tematyki. Analiza wyników badania obejmuje także poszukiwanie zależności przyczynowo-skutkowych, które pomagają zrozumieć stwierdzone zjawiska poprzez wskazanie ich powodów i konsekwencji.

Wykorzystywanie różnych metod badawczych wiąże się z gromadzeniem dwóch typów danych – ilościowych oraz jakościowych. Dane ilościowe mają postać liczbową. Dzięki standaryzacji (polegającej m.in. na tym, że podczas sondażu wszyscy respondenci odpowiadają na te same pytania przy pomocy zestawów tych samych odpowiedzi), są one bardziej jednolite i łatwiejsze do porównywania, niż dane jakościowe, które występują w postaci tekstowej. Wywiady indywidualne i pogłębione zakładają pełną swobodę wypowiedzi, których porównanie jest pracochłonne i skomplikowane.

Czynności analityczne, którym poddajemy dane ilościowe oraz jakościowe są takie same i polegają na redukowaniu ich liczby, przedstawieniu wyników w spójnej formie oraz wyciągnięciu wniosków. Ograniczenie liczby danych ilościowych następuje poprzez obliczenie np. odsetków czy średnich, a danych jakościowych w drodze selekcji istotnych treści, uogólniania i podsumowywania.

Analiza ilościowa przebiega sekwencyjnie – jej kolejne etapy występują w ustalonej kolejności, bez możliwości powrotu do wcześniejszej fazy. Jeżeli po przeprowadzeniu analizy statystycznej stwierdzimy, że nie mamy pełnych danych, nie możemy powrócić do ich gromadzenia i np. zrobić kilka dodatkowych ankiet, które będą zawierały brakujące lub zadane w innej formie pytania. Dlatego staranne opracowanie ankiety, skontrolowanie jej zawartości, pilotaż (czyli próbna realizacja na małej próbie) są tak istotne w badaniach ilościowych.


schemat_12

Z kolei analiza jakościowa przebiega cyklicznie – poszczególne jej fazy wzajemnie się przeplatają. Dzięki elastyczności metod jakościowych możliwy jest powrót do etapu badania i przeprowadzenie dodatkowych wywiadów, czy obserwacji w przypadku odkrycia braku informacji lub potrzeby potwierdzenia danych wniosków.

schemat_13
Powrót

Uwaga: strona wykorzystuje pliki cookies.
Podczas korzystania ze stron internetowych zamieszczonych na serwerach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego przeglądarka internetowa może przechowywać pliki cookies na dysku komputera. Użytkownik może samodzielnie i w każdym czasie zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.

Zgadzam się