Przykłady

  1. dot. projektu: Wsparcie osób z zaburzeniami psychicznymi na rynku pracy II
  2. dot. projektu: Trener pracy jako sposób na zwiększanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych
  3. dot. programów profilaktycznych realizowanych na terenie dzielnicy Praga-Południe przeprowadzona na zlecenie Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia Urzędu Dzielnicy Praga-Południe m.st. Warszaw
PRZYKŁAD NR 1

INFORMACJA O EWALUOWANYM PRZEDSIĘWZIĘCIU:

Ewaluacja końcowa (zewnętrzna) projektu systemowego pn. Wsparcie osób z zaburzeniami psychicznymi na rynku pracy II, realizowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytet I Zatrudnienie i integracja społeczna, Działanie 1.3 Ogólnopolskie programy integracji i aktywizacji zawodowej, Poddziałanie 1.3.6 (źródło informacji: raport końcowy, marzec 2013 r.)

Projekt był realizowany w latach 2011-2013 w partnerstwie z ośmioma organizacjami pozarządowymi. Głównym celem tego przedsięwzięcia była aktywizacja społeczno-zawodowa osób z zaburzeniami psychicznymi poprzez udzielenie im kompleksowej i zindywidualizowanej usługi, polegającej na wsparciu przy wchodzeniu na rynek pracy, a także wsparciu osób z ich otoczenia. Realizacji tego celu służyło m.in. prowadzenie warsztatów kompetencji i aktywizacji zawodowej, konsultacje specjalistyczne, warsztaty terapeutyczno-psychologiczne, szkolenia zawodowe, staże rehabilitacyjne, indywidualne spotkania z pracodawcami, a także wsparcie osób z otoczenia osób z zaburzeniami psychicznymi.


W RAPORCIE KOŃCOWYM ZAPROPONOWANO M.IN. NASTĘPUJĄCE REKOMENDACJE DOTYCZĄCE:

  • działań merytorycznych
    • zwiększenie liczby działań kierowanych do otoczenia osób niepełnosprawnych,
    • uelastycznienie zasad udziału w projekcie osób z otoczenia osób z niepełnosprawnościami,
    • sfinansowanie działalności punktu konsultacyjnego dla otoczenia osób z niepełnosprawnościami,
    • realizowanie większej liczby staży oraz wydłużenie czasu ich trwania,
    • przeznaczenie środków na kontynuację nauki przez osoby z niepełnosprawnościami,
    • rozszerzenie współpracy z pracodawcami,
    • wprowadzenie materiałów informacyjnych dotyczących psychoedukacji, skierowanych do otoczenia osób z niepełnosprawnościami,
    • organizowanie warsztatów z zakresu psychoedukacji skierowanych do osób z zaburzeniami psychicznymi, w celu nabywania lub rozwijania konkretnych umiejętności w zakresie radzenia sobie z objawami danej choroby;
  • promocji projektu
    • dostosowanie kanałów dystrybucji informacji do specyfiki odbiorców,
    • zorganizowanie przez każdego Partnera seminarium lub konferencji informacyjno-edukacyjnej dla pracodawców w celu ich zachęcania do zatrudniania osób z niepełnosprawnościami,
    • rozpropagowanie informacji o możliwości pozyskiwania refundacji zatrudniania osób niepełnosprawnych na podstawie Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
    • zatrudnienie specjalistów ds. promocji projektu przez każdego Partnera,
    • zapewnienie środków finansowych na działania promocyjne podejmowane przez Partnerów,
    • zaangażowanie osób z niepełnosprawnościami w proces pozyskiwania do projektu osób z ich otoczenia,
    • bieżące aktualizowanie strony internetowej projektu, a także zorganizowanie na niej forum wymiany informacji;
  • zarządzania projektem
    • ujednolicenie dokumentacji projektowej,
    • zwiększenie liczby pracowników na stanowisku asystenta stażysty lub trenera pracy,
    • dbanie o równe zaangażowanie wszystkich Partnerów w realizację projektu poprzez wspólne spotkania, ścisły kontakt z Liderem projektu oraz innymi Partnerami, wzajemne wspieranie się we wdrażaniu poszczególnych działań,
    • bieżące monitorowanie realizacji założonych wskaźników i adekwatne reagowanie na brak wywiązywania się z poczynionych ustaleń,
    • przypisanie Partnerom odpowiedzialności za terminowe przekazywanie wniosków o płatność i innych dokumentów związanych z realizacją projektu oraz wyciąganie konsekwencji wobec organizacji, które nie będą się wywiązywały z tych obowiązków.
       

PRZYKŁAD NR 2

INFORMACJA O EWALUOWANYM PRZEDSIĘWZIĘCIU:

Ewaluacja wewnętrzna on-going projektu innowacyjnego pn. Trener pracy jako sposób na zwiększanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych realizowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach PO KL 2007-2013 Priorytet I Zatrudnienie i integracja społeczna, Działanie 1.3 Ogólnopolskie programy integracji i aktywizacji zawodowej, Poddziałanie 1.3.6 (źródło informacji: raport końcowy, luty 2015 r.)

Projekt był wdrażany w latach 2012-2015. Miał charakter innowacyjny, zawierał komponent ponadnarodowy i był realizowany w partnerstwie z trzema organizacjami. Jego głównym celem było stworzenie warunków do zwiększenia szans na zatrudnienie osób niepełnosprawnych poprzez wypracowanie, przetestowanie oraz wdrożenie ujednoliconych procedur naboru, szkolenia, monitorowania i zarządzania pracą trenera pracy na terenie pięciu województw, jako skutecznej formy aktywizacji zawodowej i wyrównania szans na zatrudnienie osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy. Jednym z efektów projektu miało być wprowadzenie zmian legislacyjnych w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnoprawnych w celu stworzenia podstaw prawnych funkcjonowania trenera pracy.


W RAPORCIE KOŃCOWYM ZAPROPONOWANO M.IN. NASTĘPUJĄCE REKOMENDACJE DOTYCZĄCE:

  • szkoleń dla trenerów pracy
    • zorganizowanie fakultatywnych szkoleń/warsztatów, które miałyby na celu uzupełnienie treści omawianych podczas szkolenia zasadniczego w zakresie:
      • rozwiązywania trudnych sytuacji w pracy z osobami niepełnosprawnymi, pracodawcą oraz otoczeniem,
      • wsparcia osób niepełnosprawnych i ich otoczenia oraz skutecznej współpracy z pracodawcą,
      • zagadnień prawnych m.in. związanych z zatrudnieniem osób niepełnosprawnych, dofinansowaniami dla pracodawców, ubezwłasnowolnieniem, odpowiedzialnością cywilną osób niepełnosprawnych w środowisku pracy oraz trenera pracy w związku z ich wspieraniem,
      • psychologicznego przygotowania trenerów pracy do pracy z klientem, jego rodziną oraz pracodawcą,
    • wprowadzenie zmian do sposobu prowadzenia zajęć:
      • realizowanie zajęć przez przeszkolonych mentorów i/lub trenerów pracy z długim stażem zawodowym,
      • uzupełnienie szkolenia zajęciami praktycznymi prowadzonymi na stanowisku pracy u pracodawcy oraz zajęciami z potencjalnymi klientami,
    • zmodyfikowanie metod pracy wykorzystywanych podczas szkolenia:
      • zredukowanie formy wykładowej oraz zwiększenie ilości elementów praktycznych tj. konkretnych wskazówek, przykładów, metod aktywizujących grupę, dyskusji, warsztatów, ćwiczeń, scenek, studiów przypadków i symulacji,
      • rejestrowanie w formie nagrań wideo zadań polegających na odgrywaniu ról, pokazy krótkich filmów ilustrujących przykłady właściwej i niewłaściwej pracy trenera pracy na stanowiskach pracy z klientami,
      • zaproszenie na niektóre zajęcia przedstawicieli osób niepełnosprawnych oraz pracodawców,
    • zmodyfikowanie narzędzi do badania opinii trenerów pracy na temat szkoleń, a także oceny stanu ich wiedzy przed rozpoczęciem oraz po zakończeniu zajęć poprzez wprowadzenie obiektywnego i wiarygodnego testu wiedzy w miejsce subiektywnej samooceny znajomości poszczególnych zagadnień, mającej charakter deklaratywny (mało rzetelny).
  • seminariów na temat problematyki zatrudnienia wspomaganego
    • podniesienie atrakcyjności następujących elementów seminarium:
      • panelu dyskusyjnego, np. poprzez zaproszenie dodatkowych ekspertów, głównie przedstawicieli pracodawców i organizacji pozarządowych, a także zwiększenie zaangażowania w dyskusję uczestników seminarium,
      • prezentacji, np. poprzez omówienie efektywności trenerów pracy w zatrudnieniu wspomaganym oraz wprowadzenie większej ilości danych i przykładów,
      • wypowiedzi uczestników wizyt studyjnych, np. poprzez podanie większej ilości konkretnych, praktycznych informacji oraz wydłużenie tego elementu seminarium,
    • wzbogacenie wystąpienia o elementy służące pogłębieniu wiedzy uczestników na temat zatrudnienia wspomaganego,
    • zwiększenie przydatności seminarium dla jego odbiorców poprzez:
      • zaproszenie większej liczby pracodawców,
      • dodanie wystąpienia trenera pracy, a także przedstawienie przez osoby niepełnosprawne oraz pracodawców swoich doświadczeń związanych z korzystaniem z jego usług,
      • podanie większej ilości informacji nt. skuteczności oraz kosztów zatrudnienia wspomaganego, jak również wskaźników osiągniętych w projekcie,
      • dokonanie analizy efektów projektu na przykładzie konkretnych beneficjentów,
      • dołączenie do materiałów seminaryjnych streszczenia raportu z analizy systemu prawnego,
      • wyeliminowanie z prezentacji powtarzających się treści,
    • uatrakcyjnienie sposobu prowadzenia seminarium,
    • przestrzeganie dyscypliny czasowej (trzymania się tematu).
       

PRZYKŁAD NR 3

INFORMACJA O EWALUOWANYM PRZEDSIĘWZIĘCIU:

Ewaluacja końcowa (zewnętrzna) programów profilaktycznych realizowanych na terenie dzielnicy Praga-Południe przeprowadzona na zlecenie Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia Urzędu Dzielnicy Praga-Południe m.st. Warszawy (źródło: raport ewaluacyjny, grudzień 2011)

Przedmiotem badania ewaluacyjnego były programy profilaktyczne zrealizowane na terenie dzielnicy Praga-Południe w latach 2010-2011 obejmujące trzy obszary zadań:

  • programy prowadzone przez placówki oświatowe - wdrażane przez szkoły, przedszkola, ogniska pracy pozaszkolnej; najczęściej krótkotrwałe szkolenia i warsztaty;
  • poradnictwo prowadzone przez organizacje pozarządowe i kościelne - roczne programy obejmujące doradztwo psychologiczne, pedagogiczne, prawne, socjoterapię, grupy wsparcia, zajęcia wyrównawcze, reedukacyjne i rozwojowe;
  • kilkuletnie programy polegające na prowadzeniu świetlic środowiskowych (realizowane przez organizacje pozarządowe i kościelne).

Placówki oświatowe, organizacje pozarządowe i kościelne pozyskiwały środki m.st. Warszawy na realizację ww. programów w trybie konkursowym w ramach Lokalnego Programu Profilaktyki Uzależnień i Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie będącego elementem Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy.

W RAPORCIE KOŃCOWYM ZAPROPONOWANO M.IN. NASTĘPUJĄCE REKOMENDACJE DOTYCZĄCE:

  • efektywności wdrażania programów profilaktycznych
    • zwiększenie stopnia dostosowania zajęć do potrzeb ich odbiorców (np. poprzez podział grup na mniejsze, bądź zwiększenie liczby uczestników, wydłużenie zajęć lub ich rozbijanie na krótsze moduły),
    • ustalenie jasnych zasad udziału w danym programie oraz ich konsekwentne egzekwowanie,
    • wspieranie kadry poprzez omawianie problemów, superwizję, zatrudnienie specjalistów i wolontariuszy, zacieśnienie współpracy z rodzicami oraz różnymi instytucjami np. szkołami, kuratorami, OPS, Policją, Strażą Miejską,
    • zapewnienie ciągłości realizacji programów poprzez możliwość ich wdrażania w ciągu całego roku (szczególnie w przypadku długoterminowych programów realizowanych przez Ośrodki Pracy Pozaszkolnej), bądź w perspektywie wieloletniej (poradnictwo),
    • umożliwienie wymiany informacji (np. w postaci bazy danych, podczas spotkań dla koordynatorów) na temat aktualnie wdrażanych programów i ich realizatorów;
  • oddziaływania, trwałości i promocji osiągniętych rezultatów
    • podejmowanie działań mających na celu utrwalenie oraz rozpowszechnienie rezultatów:
      • cykliczne powtarzanie i/lub planowanie programu w dłuższej perspektywie (jako sekwencji różnych działań nawiązujących do siebie),
      • utrwalanie nabytych treści (także w ramach innych zajęć niż stricte profilaktyczne np. podczas godziny wychowawczej),
      • zacieśnienie współpracy z rodziną w celu wzmacniania uzyskanych efektów oraz podejmowanie pracy ze środowiskiem lokalnym,
      • tworzenie grup wsparcia dla uczestników,
      • udostępnienie większej ilości materiałów profilaktycznych (ulotek, broszur),
      • publiczne prezentowanie prac i osiągnięć uczestników programów,
      • promowanie programów podczas różnego rodzaju spotkań oraz imprez,
      • zamieszczanie pełnych informacji nt programu na stronach internetowych grantobiorców,
    • zwiększenie udziału rodziców w działaniach profilaktycznych poprzez:
      • realizowanie większej liczby programów mających na celu podniesienie kompetencji wychowawczych,
      • dwutorowe prowadzenie programów, kierowanych równolegle do dzieci i rodziców,
      • informowanie rodziców o możliwości korzystania z różnych form pomocy specjalistycznej,
      • promowanie w konkursie na dofinansowanie programów profilaktycznych wnioskodawców (placówki oświatowe, organizacje pozarządowe i kościelne) obejmujących swoimi działaniami rodziny uczestników programów,
    • włącznie do współpracy większej liczby placówek oświatowych, szczególnie szkół podstawowych, gimnazjów i liceów. Zebranie informacji na temat powodów braku ich aktywności w aplikowaniu o środki m.st. Warszawy na realizację programów profilaktycznych,
    • zachęcanie wnioskodawców do realizacji programów edukacyjnych skierowanych do sprzedawców alkoholu i papierosów, a także wdrażania programów przygotowanych i realizowanych przez młodzież (na rzecz rówieśników i młodszych uczniów),
    • badanie odroczonych efektów programów profilaktycznych (w sposób systemowy).

Uwaga: strona wykorzystuje pliki cookies.
Podczas korzystania ze stron internetowych zamieszczonych na serwerach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego przeglądarka internetowa może przechowywać pliki cookies na dysku komputera. Użytkownik może samodzielnie i w każdym czasie zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.

Zgadzam się