![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
pobierz materiały |
sprawdź zasady wykorzystania |
otwórz w telefonie |
1. Na czym polega rozwiązanie?
Komplet materiałów psychoedukacyjnych w postaci kart pracy i ćwiczeń dla dzieci i młodzieży zmagających się z trudnościami w powrocie do funkcjonowania w życiu społecznym i szkolnym po nieobecności związanej z długoterminową terapią lub leczeniem psychiatrycznym. Innowacja obejmuje zasięgiem także rodzinę i środowisko szkolne dziecka, tworząc sieć wsparcia najbliższego otoczenia. Wypracowane materiały psychoedukacyjne stanowią pomoc wspierającą dziecko i jego najbliższe otoczenie (rodzina, nauczyciele, klasa) w powrocie do równowagi psychicznej i emocjonalnej, a jednocześnie uświadamiają nauczycielom i rówieśnikom skalę problemu oraz zwiększają zaangażowanie w pomoc osobom w kryzysie psychicznym.
2. Jakich problemów dotyczy innowacja?
Innowacja odpowiada na potrzeby dzieci i młodzieży borykających się z problemami zdrowia psychicznego, które powracają do środowiska szkolnego po dłuższej nieobecności.
3. Grupa docelowa
Dzieci i młodzież w wieku od 10 do 13 lat (od 4 do 8 klasy szkoły podstawowej), które wracają do czynnego funkcjonowania w życiu społecznym po dłuższej nieobecności spowodowanej trudnościami w sferze emocji, terapią lub leczeniem psychiatrycznym związanym z zaburzeniami nastroju, kryzysami psychicznymi, stanami lękowymi oraz rodzice, rówieśnicy oraz nauczyciele, osób zmagających się z trudnościami w powrocie do funkcjonowania w życiu społecznym i szkolnym.
4. Kto może skorzystać z innowacji?
Placówki oświatowe, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki interwencji kryzysowej, szpitale psychiatryczne z oddziałami dla dzieci i młodzieży.
5. Czy to działa?
Wyniki testu pokazały, że dzięki skorzystaniu z innowacji m.in. wzrosło samopoczucie uczniów (w obszarze funkcjonowania społecznego) oraz wzrosła samoocena nauczycieli i rodziców (w obszarze znajomości narzędzi i sposobów wspierania). Minusem rozwiązania jest fakt, że podobne materiały można znaleźć w innych źródłach, a warunkiem powodzenia projektu staje się w tej sytuacji spójne, kompleksowe działanie z wielu stron (co jest wyzwaniem) i wykorzystanie kompletu produktów.
6. Autorka
Instytut HR Ewa Gordziej-Niewczyk