Projekt „Inkubator Włączenia Społecznego” był wdrażany w ramach IV Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (Działanie 4.1: Innowacje społeczne), na zlecenie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt był realizowany od 1 października 2020 r. do 31 grudnia 2023 r. w całej Polsce. Wartość projektu wynosiła 6 176 022,00 zł (w tym dofinansowanie ze środków europejskich w kwocie 5 823 371,14 zł oraz ze środków dotacji celowej budżetu państwa w kwocie 352 650,86 zł).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Było. Minęło. Ale czy na pewno? Choć projekt „Inkubator Włączenia Społecznego” skończył swój bieg wraz z końcem 2023 roku, jego efekty dopiero zaczynają być widoczne w środowisku i pomagają kreować nowatorską politykę społeczną.
Ostatnie 3 lata, były czasem, kiedy w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego oraz Uniwersytetem Jagiellońskim w Krakowie, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie poszukiwał, kreował i promował rozwiązania, których celem było zwiększenie skuteczności rozwiązywania problemów w obszarze włączenia społecznego. Dzięki mechanizmowi grantowemu umożliwiliśmy inkubację (opracowanie, testowanie, upowszechnianie) nowych, zalążkowych pomysłów, które pozwolą na szybsze, skuteczniejsze i bardziej wydajne rozwiązywanie problemów związanych z wykluczeniem społecznym w Polsce.
Przemierzyliśmy Polskę wzdłuż i wszerz poszukując osób fizycznych, podmiotów czy instytucji, gotowych sprawdzić się w roli Innowatorów Społecznych, którzy opracowywali a następnie testowali w ramach przyznanych grantów nowatorskie rozwiązania.
Wyjątkowa grupa składająca się z:
- 13 osób fizycznych
- 28 NGO
- 10 grup nieformalnych
- 4 OPS, JST
- 5 przedsiębiorstw, w tym społecznych
podjęła wyzwanie by uczynić życie m.in. osób z niepełnosprawnościami, w kryzysie bezdomności, wychowanków placówek opiekuńczo-zastępczych, uchodźców czy seniorów lepszym. Kreowali, „szyli na miarę”, popełniali błędy, wykorzystywali szanse i z uporem godnym podziwu finalizowali zaplanowane działania.
Dziewięć z przetestowanych rozwiązań zostało przez Radę Innowacji Społecznych wybranych jako te, które najbardziej skutecznie odpowiadają na wyzwania związane z wykluczeniem społecznym. Pośród nich znalazły się takie rozwiązania jak:
1. Patyk i Kropka
Autorki: Maria Tkaczyk i Maria Mazińska
Opowiadania, napisane tekstem łatwym do czytania i rozumienia (ETR – Easy to Read), umożliwiające młodzieży z niepełnosprawnością obcowanie z książką w wolnym czasie. Główni bohaterowie opowiadań to Patryk i Kropka mierzący się z problemami codzienności nastoletniego życia.
2. koMIX życiowy
Autor: Stowarzyszenie Mam Dom
Gra planszowa, dzięki której nastolatkowie wychowujący się w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oswajają trudne emocje pojawiające się w ich codziennym życiu. Z grą złość, smutek czy zazdrość przestają „straszyć”.
3. Rodzina adopcyjna dorasta
Autorki: Agnieszka Sokołowska, Anna Leśniowska Jaros
On-linowy podręcznik - zestawy ćwiczeń i pigułki wiedzy, które pomagają rodzicom adopcyjnym zrozumieć, akceptować i mądrze radzić sobie z emocjami nastoletnich dzieci.
4. Przygotowanie przenośnych, modularnych łazienek dla ubogich
Autor: Spółka OK NON PROFIT
Przenośne, modularne łazienki do samodzielnej instalacji. Łatwe w montażu również w mieszkaniach bez dostępu do wymaganej infrastruktury.
5. edki - terapeutyczne kredki dla dzieci ze spastycznością kończyny górnej
Autorka: Aleksandra Satława
Kredki do samodzielnego wytworzenia, które dzięki swojemu unikatowemu kształtowi pozwalają najmłodszym artystom z niepełnosprawnością tworzyć, bawić się i uczyć.
6. Merkury - symulator kiosków samoobsługowych
Autor: Stowarzyszenie Edukacji Pozaformalnej "Meritum"
Platforma internetowa oswajająca seniorów z obsługą urządzeń samoobsługowych takich jak bankomat, paczkomat, kasa samoobsługowa, parkomat. Symulator 4 urządzeń wraz z filmami instruktażowymi wspiera seniorów w samodzielnej obsłudze urządzeń przestrzeni publicznej, wzmacniając kompetencje cyfrowe.
7. Hear–IT
Autor: Stowarzyszenie Edukacji Pozaformalnej "Meritum"
Internetowy kurs elearningowy w PJM dla osób g/Głuchych, pragnących rozpocząć przygodę z programowaniem. Platforma zawiera komplet materiałów edukacyjnych napisanych prostym językiem. Wprowadza w obszar programowania, dając możliwość rozwoju w tej dziedzinie.
8. Głuchy czytelnik w bibliotece
Autorki: Dominika Wiśniewska, Anna Antos
Przewodnik po bibliotece napisany w polskim języku migowym (PJM). Dzięki niemu osoby ze społeczności osób Głuchych dowiedzą się, że biblioteka to miejsce otwarte i atrakcyjne również dla nich i ich dzieci.
9. BaWita - tablica manipulacyjna jako dorosła zabawka terapeutyczna dla seniorów
Autorzy: Maria Lorenc, Maciej Parol
Kreatywne narzędzie, pomagające seniorom z chorobami dementywnymi mierzyć się z codziennością, ćwiczyć podstawowe funkcje pamięciowe i organizować swój dzień.
Podsumowując… Czy osiągnęliśmy zakładane cele? Tak! Oceniliśmy 251 wniosków konkursowych, przyznaliśmy 60 grantów, upowszechniliśmy 9 najlepszych innowacji, zorganizowaliśmy 3 Maratony Kreowania Innowacji, 5 spotkań upowszechniających, 28 spotkań focusowanych (i nie tylko!) a na tej drodze spotkaliśmy się z ponad 1000 osób!
Nie poprzestajemy jednak na tym, bo wraz ze zmieniającą się rzeczywistością, dynamicznie zmieniają się potrzeby osób wykluczonych społecznie przy równoczesnym rozwoju nowych możliwości ich wspierania. Dlatego zapraszamy do śledzenia aktualności na facebook ROPS – niebawem ruszamy z nową odsłoną projektu! Inkubatorem Włączenia Społecznego 2.0!