CZYM JEST INNOWACJA?
Model pracy o charakterze socjoterapeutycznym skierowany do osób (uczniów szkół średnich) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, który zwiększy ich dostęp do rynku pracy. Zajęcia organizowane w ramach innowacji mają zapewnić wszechstronny rozwój uczniów oraz takie ich przygotowanie do pełnienia ról społecznych, w tym pracowniczych, aby mogli w jak najbardziej optymalny sposób zintegrować się ze środowiskiem jako osoby dorosłe. Istotą odziaływań tego rozwiązania jest zapoznanie młodych osób z niepełnosprawnościami z dziedzinami gospodarki w których mogą znaleźć zatrudnienie oraz wyodrębnienie u tych osób mocnych i słabych stron w kontekście zawodowym, jak również możliwie jak najbardziej precyzyjnie określenie najlepszego przyszłego miejsca pracy.
DO KOGO SKIEROWANA JEST INNOWACJA?
Grupą docelową rozwiązania są osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności intelektualnej, które wymagają specjalistycznej pomocy przy wzmocnieniu ich samodzielności w dorosłym życiu. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, szczególnie potrzebują płynnego połączenia zdobytych umiejętności teoretycznych z zajęciami praktycznymi. Taki model pozwoli utrwalić zdobytą wiedzę i umiejętności oraz wykorzystać je w samodzielnym życiu.
KTO MOŻE SKORZYSTAĆ Z INNOWACJI?
Możliwość zastosowania innowacji w instytucjach publicznych, wdrażanie jej jako rozwiązania na aktywizację zawodową i społeczną osób z niepełnosprawnością intelektualną. Rozwiązanie, które będzie wsparciem dla szkół specjalnych w małych miastach.
CO POWSTAŁO W RAMACH INNOWACJI?
Innowację społeczną reprezentuje Model pracy na który składa się:
• Koncepcja metody pracy opisująca założenia – odpowiadającą na pytanie dlaczego zaproponowane zestawienie jest bardziej skuteczne od dotychczas stosowanych metod.
• Opracowany model formularza wstępnego oraz ewaluacji, dostosowany do odpowiednich grup docelowych,
• Opis grupy docelowej, dla której dedykowane jest to rozwiązanie,
• Opis specjalistów wchodzących w skład osób wspierających projekt, pozwalający osiągnąć optymalne rezultaty,
• Wskazanie konkretnej minimalnej i maksymalnej ilości godzin, niezbędnych do wypracowania efektów,
• Usystematyzowany zbiór tematyki podejmowanej podczas zajęć teoretycznych i praktycznych, ze wskazaniem kolejności wdrażania,
• Opis ram czasowych, w których zadanie przynosić będzie najlepsze i najtrwalsze efekty,
• Opis zakładów pracy w których osoby niepełnosprawne będą miały możliwość przebywania w ramach aktywizacji zawodowej.
AUTORZY
Stowarzyszenie „Razem" przy specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym w Siedlcach