dowiedz się więcej |
zobacz film |
pobierz materiały |
sprawdź zasady wykorzystania |
otwórz w telefonie |
1. Na czym polega rozwiązanie?
Rozwiązanie składa się z dwóch części: zestawu meblozabawek, który umożliwia wykonywanie ćwiczeń i zabaw ruchowych. Dzięki fakturze, otworom i frezowanym prowadnicom w matach oraz dodatkowym łącznikom, dzieci mogą kreować tunele, ścieżki sensoryczne, tory przeszkód, obiekty do bujania i wiele innych zabaw. Drugą cześcią są scenariusze wspomagające domową rehabilitację – zbiór wzorów zabaw i ćwiczeń zawierających opis wykonania, porady dla opiekunów dotyczących motywacji dzieci, opisu zakresu wspomagania i terapii oraz przedstawienie ćwiczeń w formie graficznej.
2. Jakich problemów dotyczy innowacja?
Innowacja jest odpowiedzią na problemy malejącej sprawności ruchowej i często występujących trudności psychoruchowych, które są coraz większym problemem wśród dzieci. Są one uwarunkowane genetycznie, społecznie i kulturowo. Wspomaganie prawidłowego rozwoju psychoruchowego, profilaktyka i dostęp do codziennej terapii są ważnym elementem w życiu dziecka w wieku przedszkolnym i jego opiekuna.
3. Grupa docelowa
Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z niepełnosprawnościami ruchowymi typu: nieprawidłowe napięcie mięśniowe, obniżona zdolność motoryczna ciała, problemy przetwarzania sensorycznego w obrębie układu proprioceptywnego czy układu równowagi.
4. Kto może skorzystać z innowacji?
Rehabilitanci, fizjoterapeuci i terapeuci integracji sensorycznej oraz rodzice dzieci z niepełnosprawnością ruchową, które mają problem z obniżoną zdolnością motoryczną ciała i zaburzeniami przetwarzania sensorycznego.
5. Czy to działa?
Dzieci, rodzice i terapeuci pozytywnie ocenili innowację. Szczególnie zwrócili uwagę na jego niewielkie gabaryty, przy jednocześnie dużej możliwości kreowania zabaw i ćwiczeń ruchowych. Okazało się, że zestawy można ze sobą łączyć, co daje dzieciom szansę skonstruowania bardziej skomplikowanych i rozbudowanych torów przeszkód oraz stwarza możliwość zabawy i terapii w grupie.
6. Autorka
dr Aleksandra Satława